מצפן המראה כיוון הביתה

בשנת 1492 גורשו יהודי ספרד ממולדתם ורבים מהם עברו לפורטוגל השכנה. אולם לאחר 5 שנים גורשו יהודים אלה אף מפורטוגל. בעקבות הגירוש השני התפזרו יהודים אלה לארצות באזורים שונים כמו ארצות צפון אפריקה, ארצות הבלקן, ארצות מרכז ומערב אירופה ואף לאמריקה הדרומית.

כדי לתקן את העוולה ההיסטורית שנגרמה למגורשי ספרד ופורטוגל, החליטה ממשלת פורטוגל לתקן את חוק האזרחות. בתחילת שנת 2015 אישרה ממשלת פורטוגל את ההקלות בחוק המעניק אזרחות לצאצאיהם של יהודים אשר גורשו מפורטוגל. במסגרת ההקלות בחוק זה, יוכלו המבקשים לפנות בבקשה לקבלת אזרחות פורטוגלית וזאת בנימוק שהם צאצאי יהודי פורטוגל. למעשה, החל מרגע בו אישרה ממשלת פורטוגל את כניסת ההקלות החדשות לתוקף, יהודים אשר תהיה בידם את היכולת להוכיח זיקה וקשר למגורשי ספרד ופורטוגל, יהיו זכאים לקבל אזרחות מהמדינה.

על מנת להוכיח את הקשר של המועמד להיותו מצאצאיהם של מגורשי פורטוגל. העניקה ממשלת פורטוגל את הסמכות  ל-2 הקהילות היהודיות הגדולות (קהילת יהודי ליסבון וקהילת יהודי פורטו). בכל קהילה נמצאת וועדה שתפקידה הוא לבחון, לבדוק ולאשר את הקשר המשפחתי של המועמד באם הוועדה מוצאת שהקשר אכן הוכח כנדרש, היא מנפיקה למועמד אישור רשמי המקובל על הרשויות בפורטוגל. אישור זה נקרא: "אישור הקהילה היהודית"

 

הוכחת הקשר של המועמד להיותו מצאצאי מגורשי פורטוגל

ישנן דרכים רבות אשר באמצעותן יהיה ניתן להוכיח קשר ישיר למגורשי ספרד ופורטוגל, כמו לדוגמא:

  • שמות משפחה המיוחסים למגורשי ספרד ופורטוגל
  • שליטה של אחד מבני המשפחה בשפת הלדינו
  • כתובת נישואין בנוסח ספרדי/פורטוגלי
  • סידורי תפילה או מחזורים לחגים בנוסח ספרדי/פורטוגלי
  • אישור של גורם רבני מוסמך מישראל
  • אילן יוחסין מפורט באמצעות מחקר גנאלוגי